Islamic Widget

Iklan Nuffnang

Friday, 25 November 2011

The King and The Boy : Story from The Holy Quran

Bismillahirrahmanirrahim...

It's been a quite long period i've not updating my blog.. Last weekend, I went to Rehlah Wida' under TSM.

TSM means Tarbiyyah Sampai Mati (Tarbiyyah till dead) or Taylor's Sunway Monash.

The purpose of Rehlah Wida' is to strengthen the ukhuwah (bond) between Muslim's brother's from these 3 universities and maybe the last time we're together before some seniors are going to pursue their studies overseas. Wida' means good bye. So, this rehlah means to say farewell to the seniors.

But, I'm not going to talk about rehlah in this entry. I'm going to share with the readers about a story that I've learnt during the rehlah.

On the first day, each group were given a Quranic verse and based on the verse, we must present something to show the meaning of the verse during the cultural night.


We were given this ayat. Surah Muhammad, 47:7

O you who have believed, if you support Allah , He will support you and plant firmly your feet.


So, one of my group members came out with an idea about acting the scenes based on the story from Surah Al Buruuj, 85:4...
Cursed were the companions of the trench

So the story begins..........

Imam Ahmad recorded from Suhayb that the Messenger of Allah said:
Among the people who came before you, there was a king who had a sorcerer, and when that sorcerer became old, he said to the king, "I have become old and my time is nearly over, so please send me a boy whom I can teach magic.'' So, he sent him a boy and the sorcerer taught him magic. Whenever the boy went to the sorcerer, he sat with a monk who was on the way and listened to his speech and admired them. So, when he went to the sorcerer, he passed by the monk and sat there with him; and on visiting the sorcerer the latter would thrash him. So, the boy complained about this to the monk. The monk said to him, "Whenever you are afraid of the sorcerer, say to him: `My people kept me busy.' And whenever you are afraid of your people, say to them: `The sorcerer kept me busy.''' So the boy carried on like that (for some time). Then a huge terrible creature appeared on the road and the people were unable to pass by. The boy said, "Today I shall know whether the sorcerer is better or the monk is better.'' So, he took a stone and said, "O Allah! If the deeds and actions of the monk are liked by You better than those of the sorcerer, then kill this creature so that the people can cross (the road).'' Then he struck it with a stone killing it and the people passed by on the road.

The boy came to the monk and informed him about it. The monk said to him, "O my son! Today you are better than I, and you have achieved what I see! You will be put to trial. And in case you are put to trial, do not inform (them) about me.''The boy used to treat the people suffering from congenital blindness, leprosy, and other diseases. There was a courtier of the king who had become blind and he heard about the boy. He came and brought a number of gifts for the boy and said, "All these gifts are for you on the condition that you cure me.'' The boy said, "I do not cure anybody; it is only Allah who cures people. So, if you believe in Allah and supplicate to Him, He will cure you.'' So, he believed in and supplicated to Allah, and Allah cured him.

Later, the courtier came to the king and sat at the place where he used to sit before. The king said, "Who gave you back your sight''The courtier replied, "My Lord.'' The king then said, "I did'' The courtier said, "No, my Lord and your Lord - Allah'' The king said, "Do you have another Lord beside me'' The courtier said, "Yes, your Lord and my Lord is Allah.'' The king tortured him and did not stop until he told him about the boy. So, the boy was brought to the king and he said to him, "O boy! Has your magic reached to the extent that you cure congenital blindness, leprosy and other diseases''He said, " I do not cure anyone. Only Allah can cure.'' The king said, "Me'' The boy replied, "No.'' The king asked, "Do you have another Lord besides me''The boy answered, " My Lord and your Lord is Allah.'' So, he tortured him also until he told about the monk. Then the monk was brought to him and the king said to him, "Abandon your religion.'' The monk refused and so the king ordered a saw to be brought which was placed in the middle of his head and he fell, sawn in two. Then it was said to the man who used to be blind, "Abandon your religion.'' He refused to do so, and so a saw was brought and placed in the middle of his head and he fell, sawn in two. Then the boy was brought and it was said to him, "Abandon your religion.'' He refused and so the king sent him to the top of such and such mountain with some people. He told the people, "Ascend up the mountain with him till you reach its peak, then see if he abandons his religion; otherwise throw him from the top.'' They took him and when they ascended to the top, he said, " O Allah! Save me from them by any means that You wish.'' So, the mountain shook and they all fell down and the boy came back walking to the king. The king said, " What did your companions (the people I sent with you) do'' The boy said, "Allah saved me from them.'' So, the king ordered some people to take the boy on a boat to the middle of the sea, saying, "If he renounces his religion (well and good), but if he refuses, drown him.'' So, they took him out to sea and he said, "O Allah! Save me from them by any means that you wish.'' So they were all drowned in the sea.

Then the boy returned to the king and the king said, "What did your companions do'' The boy replied, "Allah, saved me from them.'' Then he said to the king, "You will not be able to kill me until you do as I order you. And if you do as I order you, you will be able to kill me.'' The king asked, "And what is that'' The boy said, "Gather the people in one elevated place and tie me to the trunk of a tree; then take an arrow from my quiver and say: `In the Name of Allah, the Lord of the boy.' If you do this, you will be able to kill me.'' So he did this, and placing an arrow in the bow, he shot it, saying, "In the Name of Allah, the Lord of the boy.'' The arrow hit the boy in the temple, and the boy placed his hand over the arrow wound and died. The people proclaimed, "We believe in the Lord of the boy!'’ Then it was said to the king, "Do you see what has happened That which you feared has taken place. By Allah, all the people have believed (in the Lord of the boy).''So he ordered that ditches be dug at the entrances to the roads and it was done, and fires were kindled in them. Then the king said, "Whoever abandons his religion, let him go, and whoever does not, throw him into the fire.'' They were struggling and scuffling in the fire, until a woman and her baby whom she was breast feeding came and it was as if she was being somewhat hesitant of falling into the fire, so her baby said to her,"Be patient mother! For verily, you are following the truth!''

Malay Translation of The Story.....

Dari Suhaib bahawa Rasulullah saw. pernah bercerita:
Di zaman sebelum kamu dahulu ada seorang raja yang mempunyai seorang tukang sihir. Bila tukang sihir tersebut merasa dirinya telah tua, dia berkata kepada raja tersebut, “Aku telah tua. Carilah seorang budak (yang paling cerdik)*[1] yang boleh aku ajarkan kepadanya sihirku”. Lalu dicari seorang budak dan tukang sihir tersebut mengajarkan kepadanya ilmu sihirnya.

Di pertengahan jalan menuju ke tempat belajarnya, terdapat seorang rahib. Budak tersebut telah duduk sebentar mendengar ajaran rahib tersebut dan merasa seronok dengannya. Selepas kali tersebut, setiap kali melalui tempat rahib, budak tersebut akan berhenti dan mendengar ajarannya. Akhirnya bila tiba kepada tukang sihir, ia dipukul (kerana terlambat). Lalu ia mengadu kepada rahib. Rahib berkata kepadanya:
“Jika kamu takutkan tukang sihir, katakan kepadanya bahawa ibu bapaku menahanku (di rumah), jika kamu takutkan ibu bapamu (kerana lewat pulang), katakan kepada mereka berdua bahawa tukang sihir telah menahanku.”

Waktu berlalu dan pada suatu hari budak tersebut telah bertemu dengan seekor binatang besar (singa)* yang menghalang laluan orang ramai. Budak tersebut berkata di dalam hatinya, “Pada hari ini aku akan tahu siapakah yang lebih hebat, tukang sihir atau rahib”. Lalu diambilnya seketul batu dan dibaca: “Ya Tuhan, jika sekiranya rahib lebih engkau cintai dari tukang sihir, maka bunuhlah binatang ini dan berilah laluan kepada orang lain.”

Lalu dilontar batu tersebut dan binatang tersebut pun mati. (Orang ramai sangat kagum dengan budak tersebut dan mengatakan dia mempunyai ilmu yang kita semua tidak mengetahuinya)*.
Perkara tersebut diceritakan kepada rahib. Rahib berkata padanya; Engkau pada hari ini telah menjadi lebih hebat dariku. Engkau telah sampai ke peringkat yang aku dapat lihat sekarang. Tapi ingat, Engkau nanti akan diuji. Apabila engkau diuji oleh Allah, maka jangan sekali-kali engkau memberitahu tentangku.

Budak tersebut berjaya mengubat penyakit kusta dan sopak. Dia juga dapat mengubat semua penyakit yang dihidapi oleh orang ramai. Suatu ketika seorang yang dekat dengan raja telah terkena satu penyakit sehingga buta matanya. Apabila mendengar tentang kehebatan budak tersebut dia telah membawa hadiah yang banyak. Dia berkata kepada budak tersebut; semua ini untukmu jika engkau dapat menyembuhkan mataku.

Budak berkata kepadanya:
“Aku tidak mampu menyembuhkan sesiapa. Hanya Allah yang dapat menyembuhkan. Jika engkau beriman dan percaya kepada Allah, aku akan berdoa dan Allah akan menyembuhkan penyakitmu.
Lalu si pembesar buta tersebut percaya dan beriman kepada Allah. Budak tersebut mendoakan untuknya dan matanya pun sembuh seperti sediakala.

Pembesar tersebut datang seperti biasa kepada raja. Raja terkejut dan bertanya kepadanya; Siapa yang mengembalikan penglihatanmu? Kata pembesar tersebut: Tuhanku. Raja sangat marah dan mengatakan: Ada ke tuhan lain selain dariku?? Lalu pembesar tersebut ditangkap dan disiksa hingga dia pun membongkarkan ajaran budak tersebut. Budak tersebut dibawa kepada raja lalu raja bertanya: “Aku telah mengetahui kehebatanmu, sekarang kamu dapat menyembuhkan penyakit itu dan ini dan dapat melakukan itu dan ini”.

Lalu budak itu menjawab, “Aku tidak dapat menyembuhkan sesiapa. Hanya yang dapat menyembuhkan ialah Allah. Lalu ia pun ditangkap dan terus di siksa sehinggalah ia pun membongkarkan rahsia rahib (kerana tidak tahan dengan siksaan).
Lalu rahib pun ditangkap. Ia diarahkan supaya meninggalkan agamanya tetapi rahib menolak. Lalu dibawa gergaji dan diletakkan di atas kepalanya dan digergaji, tubuhnya terbelah dua dan keduanya melerai jatuh ke bumi.

Budak tersebut lalu dibawa lagi kepada raja. Raja berkata, “Balik semula kepada agama asalmu”. Budak menolak lalu raja memanggil sebahagian dari kumpulannya dan dikatakan kepada mereka: Bawa budak ini ke bukit sekian-sekian dan jika sekiranya ia tetap enggan, campakkan dan atas bukit tersebut. Lalu mereka membawanya ke atas bukit. Tiba di sana, budak berdoa kepada Allah:
Ya Allah, tolonglah aku dengan cara yang engkau kehendaki.

Tiba-tiba bukit bergegar dan jatuh kesemua orang-orang raja tersebut. Budak balik berjalan kepada raja. Raja bertanya; Mana dia kawan-kawanku? jawab budak: Allah telah menolongku menghadapi mereka. Lalu raja memanggil sebahagian lagi kumpulannya dan berkata: Bawa budak ini ke tengah laut. Jika ia enggan, campakkan dia ke dalam laut.

Bila tiba di tengah laut, budak tersebut berdoa dengan doa yang sama. Tiba-tiba perahu tenggelam dan semua kumpulan raja mati lemas. Budak balik semula kepada raja. Raja terkejut dan bertanya: Mana kawan-kawanku? Jawab budak: Allah telah menolongku menghadapi mereka.
Lalu budak tersebut berkata kepada raja: Kamu tidak mungkin akan dapat membunuhku sehinggalah kamu menurut apa yang aku minta. Tanya raja: Apa dia? Kata budak: Engkau kumpulkan semua orang ramai di satu padang, kamu ikatkan aku di pohon kurma. Kemudian engkau ambil satu dan panahku dan letakkan panah tersebut pada busurnya. Kemudian engkau baca: Dengan nama Allah, tuhan budak ini. Kemudian engkau panahlah aku. Kalau engkau melakukan begitu, kamu akan dapat membunuhku.

Lalu raja pun mengumpulkan orang ramai di satu padang. Budak itupun diikat pada sebatang pohon kurma. Kemudian diambil satu panah dan diletakkan pada busurnya. Lalu raja membaca: Dengan nama Allah, tuhan budak ini dan terus dipanahnya. Panah tersebut mengenai dahinya. Perlahan-lahan budak meletakkan tangannya pada tempat panah tersebut dan terus meninggal dunia.
(Tiba-tiba orang ramai berkata: Budak ini mengetahui perkara yang kita tidak ketahui.)* “Kami percaya kepada tuhan budak ini”.

Raja menjadi kelam kabut dan dikatakan kepadanya, “Apakah tuanku tidak melihat apa yang tuanku takuti. Sesungguhnya, Demi Allah! Ia telah menimpa tuanku. Orang ramai telah semuanya beriman.”
Lalu raja menyuruh digali parit-parit di laluan-laluan orang ramai dan dinyalakan api di dalamnya. Sesiapa yang lalu akan diarahkan supaya kembali semula kepada agama asal. Jika tidak akan dicampakkan ke dalam parit tersebut.

Lalulah seorang wanita dengan seorang anak kecilnya (bayi). Wanita tersebut gementar takut dicampakkan ke dalam api tersebut. Tiba-tiba bayinya bercakap dan berkata kepada ibunya: Wahai ibu, sabarlah, engkau berada di atas kebenaran !

So, we can understand that a baby can speak to her mother by Allah's will. The mother who hesitate to jump into the fire was motivate by her baby to jump into the fire because she's following the truth.

Let us together take some lessons on this story...

Alhamdulillah...






Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Saturday, 8 October 2011

Motivasi Buatku | Antara Hang Tuah dan Hang Jebat...

Bismillahirrahmanirrahim...

Lamanya tak menulis dalam blog. Aku mengalami minggu yang amat pedih bagi aku. Like my heart is burn in a strong acid...
 Thanks Amir Danial Putera aka Dani sebab tolong snap gambar ni...

Selepas menangis sorang-sorang semalam, aku menyesal atas tindakan aku cuba menjadi Hang Jebat. If a man crying, what's that mean?


******************************

Sebelum Tun Dr. Mahathir jadi PM, masyarakat Melayu menyanjung Hang Tuah sebagai tokoh yang sangat hebat dan terbaiklah. Tapi, Tun Dr. Mahathir cuba mengubah pemikiran orang Melayu dengan mengatakan Hang Jebat adalah lebih baik daripada Hang Tuah.


Tujuannya adalah bagi mengikis sifat orang Melayu yang suka mengiyakan semua perkara yang disebutkan oleh orang yg lebih tinggi pangkatnya tak kiralah ianya benar ataupun salah. Atau lebih dikenali sebagai 'pak turut'. Hang Tuah yang hanya tahu mengikut arus demi menjaga hati orang lain sehingga sanggup mengorbankan kepentingan dirinya. Dalam situasi masyarakat Melayu khususnya, jika seseorang terlalu baik, orang lain akan mengambil kesempatan dan 'pijak kepala' akan berlaku. 

Hang Jebat di sini sangat bertentangan sifatnya dengan Hang Tuah. Jebat lebih suka menegakkan kebenaran daripada mengangguk mengiyakan kebatilan. Jebat juga lebih suka menyatakan kebenaran dan membetulkan kesalahan orang lain walaupun terpaksa mengguris perasaan orang lain.

***************************

Sangat ketara perbezaan antara Tuah an Jebat. Oleh kerana Tuah lebih menyenangkan hati, Tuah diberi nama oleh masyarakat Melayu. Jebat yang menyakitkan hati kerana melawan apa yang salah dibenci oleh masyarakat melayu jahiliah. Tapi, ada kebaikan dan keburukan kalau kita menjadi seperti Hang Tuah ataupun Hang Jebat.

Kebaikan jadi Tuah: tak perlu sakitkan hati sapa-sapa sebab hanya tahu menjaga hati orang lain.
Keburukan jadi Tuah: dipijak kepala dan diambil kesempatan.


Kebaikan jadi Jebat: sentiasa berada dalam landasan kebenaran, adil dan disayangi oleh orang-orang yang teraniaya.
Keburukan jadi Jebat: terpaksa membuat musuh walaupun dengan kawan ataupun tuan demi kebenaran.

***************************************

Lagi satu masalah masyarakat Melayu(khususnya) ialah, Kaum Muda tak boleh terlibat dengan persatuan Kaum Tua. Kaum Tua ada banyak pengalaman  dan tak perlu dengar pandangan Kaum Muda. Kaum Muda Muda yang lebih bersifat terbuka tidak sepatutnya mementingkan diri sendiri..

Kesimpulan:

Kaum Tua:
1)Merasakan pengalaman dah cukup banyak dan tak perlu dengar pandangan Kaum Muda.
2)Terlalu menurut tradisi dan merasakan wajib untuk meneruskan tradisi.
3)Bersifat assabiah dan tidak mahu mencuba sesuatu yang baru.

Kaum Muda:
1)Pentingkan diri sendiri, sombong dan juga bersifat assabiah.
2)Merasakan pengalaman dan pemikiran Kaum Tua adalah kolot dan tidak boleh diguna pakai dalam zaman sekarang.
3)Pemikiran lebih maju dan lebih bersifat terbuka berbanding Kaum Tua.

*************************************

Hubungan...

Dalam Islam, hubungan adalah antara:
1) Manusia dengan Allah.
2 ) Manusia dengan Manusia
3) Manusia dengan alam sekitar

Ya, hubungan penting. Hubungan dengan Allah adalah hal masing-masing, tapi hubungan sesama manusia adalah melibatkan kumpulan masyarakat ataupun kawan.

Hubungan dengan kawan sangat penting sebab kawan yg akan tolong kita kalau kita susah..

Tapi kita janganlah mengambil kesempatan ke atas kawan kita...

Fahamilah situasi mereka... Sesetengah kawan akan jadi seperti Hang Tuah untuk jaga perasaan kita...

Ada jugak kawan yang sangat menyakitkan hati dengan menjadi Hang Jebat dengan menegur dan memberi pendapat tentang apa yang lebih baik...

dan ada jugak kawan yang berubah dari Hang Tuah menjadi Hang Jebat selepas tidak tahan dengan perkara yang tak betul dalam kalangan kawannya...

Apa pun kita kena terima dan compare dgn pendapat kawan kita yang lain. juga hormatilah pandangan kawan kita tu... They are also imperfect human like us..

NO OFFENCE....


Kesimpulan atau pengajaran dari post kali ni:
1)Tiada satu manusia pun dalam dunia ni yang sempurna.
2)Hormatilah pandangan orang lain.
3) Bersatu menghasilkan produk yang lebih baik berbanding bersifat assabiah.
4) Senyap lebih baik dari bercakap perkara yang boleh menyebabkan masalah.
5) Cuba menjadi terbaik dalam setiap aspek tanpa mengabaikan aspek lain.

Di sini jugak aku nak mintak maaf kat kawan-kawan aku...

Muhammad NabilShiro, Nawal, dan semua kawan-kawan lain yang aku banyak bersalah...







truly miss the moments.....
very sorry...




Alhamdulillah...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Saturday, 17 September 2011

My IELTS is Over! Want Some IELTS Tips?

Bismillahirrahmanirrahim...


I'm feeling very gay right now because my IELTS has OVER!

repeat:

OVER!!!


haha...

The good thing is I feel that I've done it very well...

haha..... I'm not over-confident as this can convince me that I will get a good result, then, IF I failed, I will be very disappointed with myself.(نعوذ بالله من ذلك) So, take it as something that you will never be too confident.

After finished the writing part(last part), the invigilator ask me...

"How much do you need for your course?"

"I need Band 6.5 but I think I can score 7.5," I replied. (perasan hebat)

"I think your listening and reading part is ok. Now it just depend on your speaking and writing part," she told me.

"Ok."

What???! I assume that she want to tell me that i've done it well, 'I GUESS' la...

haha... Enough...

So there are a few tips to score for a higher band.. So, here it is....

HOW TO SCORE IN IELTS

1. Speak

You may do a public speaking. But it still ok if you just speak with your friends or family or teachers or lecturers. During the speaking test, don't feel nervous. The interviewer is a human just like you.

2. Listen

Just listen to songs or academic recordings and try to figure out each words that is pronounced. It will help you. If you miss the point during the exam, there's nothing you can do unless you left the answer blank or you may guess the answer based on the sentence. SOMETIMES it works. For better, listen to British accent recordings. This dirty accent is used in IELTS.

3. Read
This is quite hard for a person that hate reading. Just like me. You have no choice. You have to. There's another alternative. You may read the subtitle of a movie while watching and listening to the movie.
It's still ok if without the 3D effects...

4. Write


Write if you are very hardworking. I just write it for sake of my lecturer only.(استغفر الله العظيم) You may also type it.

5. Practice

CLICK HERE for practice...(mostly for practice)

and...

CLICK HERE for reference...(mostly for reference)

and...

CLICK HERE and HERE...(mostly for donation)





p/s:

IELTS is easier and less strict rather than MUET... (Miss Ili - IELTS lecturer who sat for MUET when she was in Form 6)


Alhamdulillah...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Friday, 16 September 2011

WeirdLifeToday

Bismillahirrahmanirrahim...


Tanggal 16 September, banyak perkara pelik jadi kat aku. Aku tak tau nak cerita macam mana sebab benda pelik ni ada aku yang buat sendiri, ada yang jadi kat aku sendiri dan ada yang aku tak tau nak cerita macam mana. By the way,


1. The story starts from 00:00 am of 16 Sept la, means that last night. Hari ni cuti umum. Selalunya malam sebelum cuti, aku akan buat sesuatu dengan membuang masa kau sampai pagi buta. Tapi, yang peliknya semalam aku study!!! (bajet hardworking student la konon).

Gila la!

Kenapa aku study semalam?


Unexplainable..

2. Selalu tiap-tiap hari aku akan tidur sebelum pukul 2.31 pagi. Even hari yang ada kelas ataupun tak, aku akan tidur dalam pukul 2.30 la. Tapi semalam aku tidur at...
3:30 after meridian

yang peliknya sebab aku study...(bajet bagus lagi...)

3. Pagi ni aku bangun pukul 7.00 a.m. Lepas kalut2, then aku sembahyang subuh. Lepas tu, tiba-tiba aku rasa nak jogging... Haha... Pelik- pelik la...

Selalu aku akan tidur balik lepas subuh and bangun pukul 1.30petang. Haha...

Aku sarung stokin, pakai sweater exercise aku and pakai kasut. Turun tangga tingkat 19 kat Casa sampai Ground Floor... Best jugak.. lepas tu aku travel la...


line merah aku keluar, line biru aku balik...

Best jugak la... baru aku tau macam-macam. Rupa-rupanya tempat artis sign contract dengan producer apa semua dekat je dengan tempat aku...Metrowealth punya building aku jumpa...

4. Aku berlatih sketsa untuk jamuan hari raya kat Taylor's. Memang sah-sah la pelik sebab bukan aku dok buat tiap-tiap hari pun. Sekali seumur hidup kot..

5. Sebelum ni, aku dah pernah pergi ke masjid kat USJ 2. Tapi first time aku pergi, hujan waktu lepas sembahyang Jumaat tu hujan dan kami semua tunggu hujan reda, baru kami balik. Tapi hari ni hujan lebat sangat. Kami dah jalan separuh jalan.  Takkan nak patah balik? So, lari la dalam hujan. Lari pun no point la sebab memang dah basah lencun dah.

6. Memandangkan aku tak cukup tidur semalam, aku ingat nak tidur time khutbah, tapi aku tak terlena pun. yang peiknya, lepas habis sembahyang, time wirid dan baca doa, aku tertidur. mak aaiii.... tiba-tiba aku bangun orang dah nak blah dari masjid.

7. Sebelum pergi masjid, kami bercadang nak makan kat gerai makcik yag jual nasi kat masjid tu. tapi hari ni dia tak berniaga la pulak. So, makan kat Summit. Dalam keadaan basah lencun, kami masuk ke dalam Summit Mall dengan cool dan macho. Nak kisah apa kat orang. Normal la kalau basah kena hujan. Kalau kena hujan tapi tak basah, tu yang tak normal. Bear in mind that nobody know us and we also don't know anybody. So, just blind our eyes. cari punya cari, jumpa la kedai makan yang boleh tahan murah la sebab semua kedai kat Summit tu mahal nak arwah.

yang tu saja la kot yang aku rasa pelik hari ni.

lepas kuar Summit, kami pergi ke kedai perabot belakan summit tu. Awang(Hazim) saja- masuk buat macam nak beli perabot pulak. datang sorang cina tua tanya, "Nak cari apa?" Semua pakat2 beransur keluar. haha... malu gila...

maka berjalanlah kami balik ke Casa.

By the way, pasal khutbah Jumaat, tok khatib tu bagi ceramah sendiri. panjang nak mampus. pukul 2 lebih baru start sembahyang. Khutbah pasal Merdeka dan Hari Malaysia.

P/S: tips untuk berjaga malam... kawan aku suka guna...
MAI SECAWAN!

tapi aku suka guna...
BAK SEGANTANG!

hahaha...

kopi aku ni telah mempengaruhi housemate aku selepas aku bancuh menggunakan kaedah mak aku. 2+1/4 sudu besar gula campur 2 sudu teh(penuh) untuk 1 mug. masukkan air yang baru lepas dijerang. memang betul2 kaww!!! kalah kopi cap kapal api.

tapi aku still tak puas hati sebab rasa kopi yang mak aku bancuh lagi sedap. maybe sebab mak aku campur KASIH SAYANG dalam kopi tu kot.

setakat ni saja post kali ni...
-nak makan
-nak study sebab IELTS exam esok pagi
-nak basuh baju
-nak sembahyang isyak
-nak berlatih zapin

Alhamdulillah...


SELAMAT MARI MALAYSIA!!!
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Saturday, 10 September 2011

Simple Trigonometry Formula (Hexagon Alternative Formulas)

Bismillahirrahmanirrahim...


In this entry, I'm going to share about the trigonometric formula. During my secondary school, it is very hard to remember so many formula for trigonometric functions. Especially when it comes to proving the equality of an equation. So, my friend teach me about this formula. It is very easy to use. You can derive so many formula from what I will show you below in this entry. I named this method "Hexagon Alternative Formulas".




Before I start with the Hexagon Alternative Formulas, I want to recall about the most important thing in trigonometry. It is...



It is the "Soh Cah Toa Formula"


So let's move to the "Hexagon Alternative Formulas"


There are THREE way that we can interpret the hexagon.


1. Around the Hexagon (Quotient Identities)


Just remember the position of each trigonometry elements and you can derive formulas from this hexagon. the formulas that can be derived are as below...
For example: From the first hexagon, you want to search for cot Ɵ. First you must look for the next two elements after the element cot (by following the arrow) which is cosec and then sec. So the equation is the third equation on the left above. The first element after the searched element will be the nominator and the second will be the denominator.

2. Straight Line Formulas (Reciprocal Identities)
Just see the colour of the arrow and see the formulas.
Example: From the first hexagon, if you want to search the value of tan Ɵ, you must look at the red arrow. So, the formula is the third formula.


3. Triangle Formulas (Pythagorean Identities)
So just look at the coloured arrows and you can derive the equations by yourselves.




This Hexagon Alternative Formula helped me a lot in my SPM and even in my Calculus in Foundation in Science. I'm sharing this because this trigonometry things is very nonsense thing. In order to pass the test, just memorize it. Share this with your friends...


Alhamdulillah...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

I'm Crazy About These Three Music Videos!!!

First Song...


The way he would sacrifice for his lover and his voice is full with his feeling...




Second Song...


The soft rocker's voice...



and....

Third Song...



The whistling sound of his voice...



Everyday I have to 'eat' these three songs... You can hear it on hitz.fm radio...


p/s: Marry You by Bruno Mars is played at least 3 times in a day at hitz.fm radio...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Thursday, 21 July 2011

Malaysia vs Chelsea... LIVE!

Bismillahirrahmanirrahim...

8.45 malam ini....



Malaysia lawan Chelsea Live

Malaysia vs Chelsea Live

LIVE Chelsea vs Malaysia....

haha... saja tulis banyak2... xtau nak tulis pa lagi dah...

kalau nak tengok, klik kat bawah....

KLIK SINI...

ok la... selamat menonton....

Alhamdulillah...

*tak tau nak sokong mana 1....
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Thursday, 30 June 2011

First 4 days in KL…

Bismillahirrahmanirrahim…


Hari ni aku nak cerita pengalaman aku kat Taylor’s Lakeside Campus pada hari pertama dan hari kedua…
Sebenarnya aku  juz nak share je. Sapa sudi baca, baca la.


Ok…

Sebelum tu, biar aku cerita sikit perjalanan aku ke KL dulu.

Malam sebelum aku bertolak, aku dan family ke pekan Baling la untuk beli apa tah yang untuk persiapan terakhir aku. Then, pi makan dan lepas tu ke rumah Bapak Ayeh. Bapak meminjamkan kereta Chery beliau kepada ayah aku supaya dapat memberi keselesaan kepada aku sekeluarga dan Mami. Bapak bagi pinjam Garmin dan ajaq aku cara2 nak guna alat tu.



Pagi tu, kami bertolak ke pada pukul 9.58 pagi. Sebelum bertolak, Tok datang ke rumah aku. Aku kesian sangat kat Tok sebab Tok memang sayang sangat kat cucu2 dia. Aku salam dengan Tok, Paklong, Kak Ngah. Then kami bertolak. Ayah stop kat hospital Baling sekejap untuk ambik ubat Mamak ‘É sebab ubat mamak dah nak habis. Lepas tu kami ke Charuk Nau untuk ambik Mami kat rumah beliau.

Lepas siap, kami bertolak terus ke KL melalui Grik. Dengan berpandukan Garmin (GPS) yang Bapak bagi pinjam, kami bertolak ke KL. GPS tersebut asyik menyuruh ayah keluar dari lebuhraya kerana settingnya telah disetkan supaya mengelak dari memasuki lebuhraya.


Ayah tetap meneruskan perjalanan di atas lebuhraya tanpa menghiraukan arahan GPS tersebut. Kami berhenti di beberapa R&R untuk makan dan solat. Selepas masuk saja ke kawasan KL, baru ayah dengar cakap GPS. Aku set Garmin tu untuk ke rumah Mamak ‘É. Lepas ikut Garmin tu, kami pun sampai ke jalan apa tah berdekatan dengan rumah Mamak ‘É. Abang Wan dan Mamak ‘É dok tunggu kat tepi jalan kat tempat orang jual durian. Then depa lead kami ke rumah Mamak ‘É kat Kondominium Sri Putramas. Kami sampai dekat pukul 5 petang jugak la.


Petang tu Mamak ‘É bawak Syarafi dan Syaqierin ke kolam renang kat kawasan kondo tu. Depa dua orang mandi syok sangat. Sementara tu, Mamak ‘É dengan Abang Wan pi ke UiTM Shah Alam untuk ambik Kak Ana. Malam tu kami bermalam kat kondo Mamak ‘É. Sebenarnya Abang Mad Roni dok kat kondo tu sebab dia kerja kat KL.


Esok tu pulak kami keTesco Kepong untuk beli barang2 aku lagi. Hari ni Abang Wan drive kami pusing KL. Then kami ke Masjid Kg. Baru untuk sembahyang Jumaat. Lepas tu Mamak ‘É belanja makan kat kedai makan masakan Minang kot kalau tak silap aku la.

Lepas tu aku nak cari kasut sukan. Abang Wan bawak kami ke Pertama Complex. Tapi Abang Wan parking kat Sogo. Waktu lalu nak keluar kat Sogo untuk ke Pertama Complex, tiba2 alarm bunyi.

Hah!

Sapa yang mencuri!

Sebenarnya kami tak buat salah pa pun. Guard kat situ suruh kami lalu semula kat gate tu. Waktu Mami lalu, alarm bunyi. Ada sesuatu dalam beg Mami. Aku cuak la jugak. Tapi guard tu menjelaskan kat kami kata mungkin ada kod bar yang ada metal strip kat dalam kod bar tu yang buatkan alarm tu bunyi. Mami dok check semua benda dalam beg dia tapi tak jumpa benda yang buatkan alarm tu bunyi. Aku pun tolong check jugak. Last2, aku jumpa jugak benda putih tu. Guard tu patahkan benda putih tu dan ada metal strip dalam tu.

Mami bagitau kat aku kata Mamak Eng beli beg tangan tu kat Amerika. Lepas tu, Mamak Eng hadiahkan beg tu kat Mami. Mami tak buang la kod bar yang ada dalam beg tu dan guna terus je.

Lepas tu kami ke Pertama Complex untuk beli kasut sukan aku. Abang Wan tunjuk banyak kedai kasut sukan kat aku. Finally, aku sampai ke kedai Sikh tu. Memang nak ambik sangat dah kasut sukan Line 7 tu. Lepas tu, Abang Wan ajak ke kedai lagi satu. Masuk je kedai tu….. Nah!!! Kasut Adidas, Total 90 dan Nike bertambun. Depa tambun terus. Memang banyak. Tapi tak banyak pilihan la.

Aku beli kasut sukan kat kedai tu la. Harga kasut yang sepatutnya RM249, jadi RM99 je.


Tapi…..

Lepas beli kasut, kami ke KLCC dan Dataran Merdeka. Biasala orang kampung. Kalau dah sampai KL tu mesti la nak pi jalan2 jugak. Lepas tu Mamak ‘É suruh Abang Wan bawak kami ke Central Square kot kalau tak silap. Oleh kerana dah lewat, kami tak pi ke tempat tu pun. Mamak ‘É kata nak bagi Syarafi dan Syaqierin main kat situ. Main pa tak tau la. Mungkin permainan budak2 kot. Tapi kami lalu la jugak kat tempat tu sebab Mamak ‘É kata dia nak lead melalui jalan senang untuk ke rumah Mamak Eng.


Ternampak Adi Putra (pelakon Suria Di Cordoba) dok tengah shooting cerita pa pun tak tau waktu lalu kat Jalan Bukit Bintang. Lepas tu kami terus ke Rumah Mamak Eng. Waktu kami sampai, Mamak Eng nak menghadiri kenduri dengan Abang A-an. Mak Cik Limah pergi Umrah. Kami makan malam and naik tido, esok tu kami bangun macam biasa, sarapan dan daftar kat Taylor’s.

Kat rumah Mamak Eng memang best. I met Aisha, Fatima and Khadija. Anak2 Abang Riduan dan Kak Yanti. Aisha is very smart and cute little girl. Peramah jugak. Fatima and Khadija cute and shy twin. Selalu aku tengok dalam Facebook je gambar depa tu. Tapi, bila dah jumpa, memang best. Aku suka cakap dengan Aisha sebab dia ramah dan bijak.

Keluarga Mamak Eng semua baik2. Kak Liyana pun baik.

Abang Riduan guide ayah aku ke Taylor’s. Dia dan isteri serta anak-anaknya turut sama hantaq aku ke Taylor’s. Abang Riduan is very kind. So do his wife. Mamak ‘É, Abang Wan dan Kak Ana bertolak ke rumah Kak Ani pada malam kami sampai ke rumah Mamak Eng. Lepas maka malam kat rumah Mamak Eng, depa bertiga bertolak ke rumah Kak Ani kerana hari aku daftar kat Taylor’s ni, Kak Ani Buat kenduri sikit kat rumah dia. Lepas daftar kat Taylor’s, briefing n makan pa semua, aku bertolak ke Casa Subang, tempat yang akan aku tinggal selama setahun. Aku menaiki bas, manakala family aku menaiki kereta dengan berpandukan Garmin ke Casa Subang.

Kampus aku...

Casa Subang

Waktu briefing oleh MARA, aku jumpa kawan baru. Fareez. Ex-SASER. Hanya kami 2 orang sahaja lelaki yang mendaftar kat Taylor’s under MARA. Yang perempuan under MARA ada 6 orang sahaja. Waktu dok tunggu bas, family aku jumpa dengan anak Dr. Salwani. Aku tak tau nama dia apa, tapi depa(kawan2 SMK Baling) panggil dia Ira. Dia masuk bulan Januari guna result trial SPM. Pandai gila kot budak tu. MRSM Taiping.

Sampai je kat Casa Subang, aku daftar dan ambik kunci dan access card. Then kami angkut barang2 ke rumah aku. Aku dapat bilik single. Yang lain 1bilik 2orang. Aku 1 bilik, 1 orang. Ada 4 bilik semua. Dalam rumah ni ada 4 orang termasuk aku. Yang sorang tu budak ICPU (International Canadian Pre University). Tak lama lagi dia akan fly ke Vancouver. Lagi 2orang budak Foundation In Science sama dengan aku jugak. Tapi depa masuk bulan 1 guna trial SPM punya result. Dan akan ada lagi orang yag akan masuk ke rumah ni.

Lepas2 siap angkat barang, ayah pun bertolak balik. Bukan terus ke rumah, tapi singgah kat rumah Kak Ani dulu. Makan kenduri. Ayah tidur semalam kat situ, pastu bertolak ke Cameron Highland. Hari first aku kat Casa Subang, aku kemas2 barang dan try kasut sukan baru. Tapi…..

Kasut belah kiri ketat sangat. Rupanya silap saiz. Waktu beli tu memang la beli saiz 8. Tapi entah macam mana sebelah kanan saiz 8 tapi sebelah kiri saiz 7 1/2.

Arghhh!!! Tension…

Dahla laptop kecik ni tak boleh nak connect dengan internet*, kasut pulak buat hal. Dah la lusa tu nak pakai dah. Pening betol.


petang tu aku keluar jalan2 kat MYDIN dan Summit Shopping Complex dengan Fareez. Lenguh kaki. jauh kami berjalan, pusing2 kat Summit lagi...


Malam tu abang Syrol dan Abang Harith keluar tengok wayang. Cerita green lantern. Aku dok sorang2 kat rumah. Aku buat apa tah. Tak ingat.

Esok tu (Ahad), pagi aku pi makan roti canai kat kedai mamak dengan abang Syrol dan abang Harith. Then aku kemas rumah. Silap… aku kemas dapur. Semua barang yang tak guna dah, makanan2 yang dah expired dan macam2 lagi yang menyemakkan dan mengotorkan dapur, aku buang semua. Aku kerosek (loghat Kedah- selongkar) seluruh dapur. Semua perkakas yang boleh digunakan, aku simpan di tempat yang tertentu mengikut kelasnya. Kalau mug, aku letak kat bahagian mug. Pinggan pun macam tu jugak la seterusnya.


Selepas aku selongkar, aku rasa menyesal sebab beli pinggan, mangkuk, mug dan sudu kat tesco tu sebab lepas aku siap kemas semua, aku dapati ada lebih kurang 30 mug dalam rumah ni tidak termasuk yang aku. Pinggan ada 11, mangkuk ada 6 dan sudu, garpu, pembuka tin, sudip dan senduk semua ada. Aku cuci rice cooker yang kotor sebab terlalu lama dok dalam almari. Depa tak guna pun. So, aku guna la.



Isnin malam selasa tu aku masak nasik dan sardine guna rice cooker. Petang selasa aku perangat (loghat Kedah- panaskan semula) sardine yang lebih dan aku panaska roti yang dok dalam peti ais guna microwave. Aku rasa dah lama depa tak guna microwave dan bila aku sampai, aku yang guna microwave dan rice cooker tu. Sekadar selingan.


Petang tu, Hazim dan Nabil baru balik dari kampung. Depa pun FIS (Foundation In Science) macam aku jugak. Cuma depa dari MRSM dan depa masuk pada bulan 1 guna result trial SPM. Maknanya depa senior aku selama 6 bulan. Waktu makan tengahari tu aku try rice cooker tu. Aku masak nasi sikit je sebab nak test rice cooker tu je. Pastu aku beli ayam goreng seketul kat kedai kat tingkat 1.


Hazim kata ada penjaga kami semua nak jumpa dan nak ajak main futsal. so, petang tu abang Riduan hantar kasut sukan. Katanya pinjam yang Abang A-an dulu. Abang A-an ada kasut lebih. sebenarnya aku mintak tolong Abang Riduan hantar kasut bukan sebab aku nak main futsal. tapi sebab esok tu aku nak pakai ke kelas. tapi tak pakai pun. Abang Riduan cakap, kalau ada masalah apa2, juz bagitau kat dia. dia kata kalau ada adik beradik kat sini tapi tak boleh nak mintak tolong, tak dak guna jugak. so, dia cakap, kalau ada masalah, bagitau dia. aku kesian la jugak kat dia. nak ganggu masa dia dengan family dia. lagipun, aku ni segan sikit nak mintak bantuan orang. kalau dah terdesak sangat je, baru aku mintak tolong. Abang Iduan, THANKS...

Malam tu Prof (nama panggilan je. Nama sebenar Dr. Adnan Omar)  iaitu pakar psikologi atau kaunselor kat Campus aku ajak budak2 Melayu Islam lelaki main futsal. Beliau macam bertanggungjawab la menjaga kami, buat usrah da macam2 lagi. Lepas berkenalan dengan beliau kat surau dan beberapa orang lagi senior, aku, fareez dan prof naik kereta beliau ke gelanggang futsal. Ada yang berjalan dan ada yang naik kereta senior lain. Akhiar(ex-KP SBPI Sabak Bernam- Biasiswa Bank Negara) naik dengan prof jugak.


Kami main futsal malam tu. Aku rasa ukhuwah pada waktu tu memang sangat hebat. Macam keluarga. Lepas main futsal, prof cakap sikit. Dia bagi 2 ayat al Quran dan 1 hadith sebagai motivasi dan peringatan buat kami semua. ayat2 tersebut ialah...

Ayat al-Quran 1:
(Surah Al-An'am, ayat 162)  قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ
Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. 

Ayat al Quran 2:
(Surah Al-Fatihah, ayat 5)  إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ
Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.

Hadith:

Maksud:
Daripada Amirul Mukminin Abi Hafsin 'Umar Ibnil Khattab r.a. berkata: Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda: Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan...............

lepas prof habis bercakap, kami semua bersalaman seperti orang arab...

kami bersalam dan bercium pipi.-gambar hiasan

lepas tu prof ajak semua yang main tu ke kedai mamak depan MYDIN. kami semua makan kat situ dan prof belanja kesemuanya. dekat 20 orang jugak la.

lepas tu kami berjalan balik ke rumah dan tidur....

Alhamdulillah...

* internet tak boleh connect sebab abang Harith silap bagi password.

#hari pendaftaran kat taylor's: 25 Jun 2011, Sabtu
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hadiah istimewa!!!

Copyright © 2011 Syamim Harun